Menedżer w social mediach

Jakie znaczenie ma reputacja w działalności firmy? Dzisiaj – podstawowe. Od niej zależy lojalność klientów, zaangażowanie personelu, odporność marki na sytuacje kryzysowe, a przede wszystkim wielkość wyników finansowych.

W komunikacji firm z rynkiem zmieniło się w ostatnich latach niemal wszystko. Mamy do czynienie z zupełnie nową jakością odbiorców: są nimi nie tylko bezpośredni klienci, ale też otoczenie biznesowe firmy i jej pracownicy. Wszyscy wokół oczekują od przedsiębiorstwa autentyczności, transparentności działania, budowania nowych wartości i społecznego zaangażowania. Jednym ze sposobów wzmacniania reputacji jest obecność marki w świecie komunikacji wirtualnej. Menedżer w social mediach to już dziś nic nowego, to wręcz zawodowa powinność.

Bez tych cech obecność marki na rynku jest niezwykle utrudniona. Pisaliśmy tu niedawno, że „prezes aktywnie udzielający się i odnoszący sukces w social mediach może dziś osiągnąć znacznie więcej dla swojej organizacji niż milczek skoncentrowany na zaciszu własnego gabinetu. Facebook, Twitter i LinkedIn, ale także platformy intranetowe zmieniły zasady sterujące odpowiedzialnością, zasobami i zarządzaniem marką.”

Co robi menedżer w social mediach?

Według badań nad zarządzaniem reputacją, które objęły dyrektorów komunikacji z największych firm w dziesięciu wiodących sektorach polskiej gospodarki, jako najważniejsze kanały komunikacyjne uznane zostały:

  • obecność we wszystkich mediach
  • korporacyjne kanały social media
  • konferencje i spotkania branżowe

Projekt badawczy, prowadzony przez agencję On Board Think Kong, patronatem objęły Konfederacja Lewiatan i Uniwersytet Warszawski. Co wynika z badań? Ponad 84 proc, dyrektorów komunikacji przyznaje, iż do budowania wizerunku swojej marki wykorzystuje przede wszystkim media społecznościowe.

To nie dziwi: żyjemy w czasach, w których nastąpiła istotna zmiana jakościowa w postrzeganiu biznesu. Jesteśmy na stałe podłączeni do mediów, wytworzyła się nowa generacja odbiorców komunikacji, dla której podstawowym źródłem wiedzy o świecie, w tym wiedzy o życiu marek, jest internet. Nie oglądają telewizji, nie czytają gazet i nawet w trakcie spotkań bezpośrednich nie potrafią odłączyć się od social mediów.

W takim świecie firmy muszą być otwarte na dialog, być w mediach, które użytkują ich klienci, partnerzy i pracownicy. Tam buduje się wizerunek marki, tam tworzy się jej reputację – a dobra reputacja to dzisiaj wielki skarb.

menedzer w social mediach

Na kolejnych miejscach w dziedzinie budowania wizerunku firmy, menedżerowie ustawiają publikowanie treści eksperckich i prowadzenie bloga. Liczą się także współpraca z mediami, płatne publikacje, aktywność członków zarządów w mediach społecznościowych. Nieco rzadziej wskazuje się na działania SERM – aktywność w wyszukiwarkach internetowych. Ten kanał komunikacji, zwłaszcza w postaci wyszukiwania głosowego, będzie się rozwijał bardzo intensywnie.

menedzer w social mediach

Koniec świata influencerów

Najniżej oceniany jest influencer marketing, który święcił triumfy jeszcze 3-4 lata temu, a także sponsoring, eventy oraz aktywność marki w kanałach social mediów należących do twórców.

Te dane pokazują ciekawy trend:

 

Coraz mocniej liczy się bezpośrednia obecność menedżera w social mediach

 

Szef firmy, dyrektor marketingu, szefowie departamentów komunikacji stają się liderami budowania wizerunku. Nie cedują swoich obowiązków, jak bywało wcześniej, na influencera z Instagramu, lecz biorą się za samodzielną aktywność w social mediach. Menedżer w social mediach to wyzwanie i powinność zarazem.

Bądź obecny, głupcze!

Najlepsi są na Twitterze, gdzie wypełniają rolę eksperta. Działają na Facebooku, budując zasięg wśród klientów swojej marki. Uruchamiają aktywność w serwisie LinkedIn, na którym komunikują się z równorzędnymi sobie menedżerami i gdzie rekrutują nowy personel.

Kto to robi? Otóż… bardzo często oni sami. Jeśli chcą być liderami i współtworzyć reputację własnej marki, nie mogą odsuwać od siebie odpowiedzialności za jej status w dialogu z rynkiem. Bez osobistych relacji z klientami, pracownikami i partnerami staną się dinozaurami komunikacji, szybko pogłębiając dystans, który oddzieli ich od najlepszych marek na rynku.

Dla menedżerów to wielkie wyzwanie: muszą być w świecie, którym wielu z nich pogardza. „Schylić się” do poziomu uczestnika debat na Facebooku, rozmawiać nocą na Twitterze, pisać angażujące posty na LinkedIn, budować wokół siebie i swojej marki dobrą aurę. To ich zadanie i żaden celebryta, wirtualny influencer, nie zdejmie z menedżerów tego obowiązku.

Jacek Prześluga

POLECAMY RÓWNIEŻ: CSR? Mojej firmy to nie interesuje

Foto: Wynn Pointaux z Pixabay 

Podziel się:
Brak komentarzy

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.