Kochamy okazje, ale wstydzimy się do tego przyznać
Jesteśmy coraz bardziej wybredni. Blisko połowa konsumentów deklaruje, że z promocji korzysta wyłącznie wtedy, kiedy odnoszą się one do produktów, które zamierzali kupić. Nic na siłę, żadnych impulsowych zakupów! Czy to może być prawda?
Według raportu „Polaków portfel własny: Kochamy okazje”, 40 procent klientów korzysta z wyprzedaży poświątecznych i wakacyjnych. Wśród konsumentów popularne są także akcje specjalne organizowane przez sklepy, takie jak tygodnie tematyczne (wskazuje je 36 proc. ankietowanych).
Konsumenci mówią: kochamy okazje, ale…
Rabaty często mieszają nam w głowach. Chociaż kochamy zakupy, należymy jednak do grona ostrożnych klientów, którzy nie dają się ponieść emocjom i zachowują zimną krew.
Klienci liczą głównie na obniżki cen ubrań, obuwia czy sprzętów elektronicznych.
– Chociaż Polacy najchętniej korzystają z promocji przynoszących im większe oszczędności, ceny produktów sprawdzają również w sklepie spożywczym. O ile w wielu kategoriach produktowych promocje cenowe przyczyniają się do wzrostu sprzedaży i wpływają na wybór „zamienników”, o tyle w przypadku produktów impulsowych dla konsumentów ważne jest to, co tu i teraz. Słodycze, takie jak uwielbiane od lat lizaki Chupa Chups, Polacy traktują jako produkty z kategorii „nagroda”. Sięgają po nie chcąc uprzyjemnić sobie dzień, dodatkowo zdając sobie sprawę, że nie obciąży to ich portfela – mówi Michał Bonecki, consumer marketing manager Perfetti Van Melle Polska.
Promocja jest kobietą
Badania nie pozostawiają złudzeń – to kobiety są prawdziwymi łowczyniami okazji. Po produkty
z wyprzedaży sięga 22,9 proc. pań i zaledwie 13,7 proc. panów. Polki najczęściej korzystają z promocji kiedy jest ona na coś, co i tak zamierzały kupić.
Co czwarta badana przyznała również, że nie lubi wydawać za dużo i wybiera produkty, które są aktualnie w obniżonej cenie.
Konsumentki znad Wisły doceniają zalety programów lojalnościowych i chętnie korzystają z punktów i zniżek – 18,7 proc oraz chętnie posługują się aplikacjami sklepów.
Co kupują Polki? Aż 86,2 proc. badanych przyznaje, że z niecierpliwością czeka na wyprzedaż ubrań
i obuwia. Na drugim i trzecim miejscu plasują się odpowiednio perfumy i kosmetyki (23,7 proc.) oraz książki (22,4 proc.). Najrzadziej w wyprzedaży kupowane są z kolei samochody (zaledwie 2,4 proc.), wyposażenie domu i ogrodu (3,4 proc.) oraz – co ciekawe – artykuły spożywcze (5,5 proc.).
A jak sprawa ma się z mężczyznami? Panowie częściej niż Panie nie zwracają uwagi na promocje i kupują to co jest im aktualnie potrzebne. Jeśli już decydują się na okazje to najczęściej do ich koszyka wpadają laptopy i PC (69,6 proc.), sprzęt RTV (44,4 proc.) oraz smartfony i tablety (38,6 proc.).
Okazje się opłacają
Korzystanie z promocji i zniżek dla zdecydowanej większości respondentów wiąże się z realnymi oszczędnościami. Dla blisko połowy są to kwoty do 100 zł miesięcznie. Co piąty badany deklarował
z kolei, że jest w stanie oszczędzić dzięki zniżkom dwa razy więcej pieniędzy. Osób wskazujących kwoty powyżej 300 zł było w sumie prawie 6,6 proc.
Oszczędzanie przez kupowanie to zdecydowanie domena kobiet. Ponad 54 proc. badanych konsumentek (w porównaniu do 45,6 proc. mężczyzn) stwierdziła, że promocje się opłacają i mają realny wpływ na domowy budżet.
Polacy chociaż na zakupy wybierają się chętnie, wciąż pozostają ostrożni, jeśli chodzi o rabaty. Chętniej sięgają po produkty w obniżonych cenach, jeśli wiążą się z tym duże korzyści finansowe.
To ważny sygnał szczególnie dla producentów tzw. artykułów szybkozbywalnych. W tej kategorii wciąż króluje jakość oraz zaufanie do marki, a nie wartość produktu.
[TP]
POLECAMY RÓWNIEŻ: Pożyczamy na potęgę
Źródło: Perfetti Van Melle Polska