CSR: mojej firmy to nie interesuje

Jest pewien problem ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Jako konsumenci zwracamy coraz większą uwagę na jakość i cenę produktów i usług, ale oceniamy też reputację firm i poziom zaufania do nich. A tu bywa źle lub bardzo źle.

Kłopot w tym, że wiele polskich firm zupełnie nie ma pojęcia jak ważna jest opinia o ich działaniu dla dobra publicznego. Ignorują to. CSR to przestrzeń, o której nie wiedzą nic. Nie angażują się w przedsięwzięcia prospołeczne, nie kierują się ekologią, odpowiedzialnością biznesu. Rzucą czasem jakieś pieniądze „dla Owsiaka” lub wesprą akcję na Facebooku. I to wszystko.

Czym jest CSR i czym nie jest?

Społeczna odpowiedzialność biznesu to działania na rzecz dobra społecznego ciągłe i konsekwentne. To stały element tożsamości przedsiębiorstwa, mający ogromny wpływ na jego postrzeganie przez konsumentów i obserwatorów. To nie jest jednorazowa inicjatywa, jakaś akcja, w której marka bierze udział i o której szybko zapomina.

CSR (Corporate Social Responsibility) to w prostej definicji racjonalne i przemyślane zarządzanie przedsiębiorstwem, które uwzględnia nie tylko zysk finansowy, ale także poszanowanie praw obywateli i zasad współżycia społecznego. Marka stosująca zasady CSR bierze pod uwagę w swojej działalności normy etyczne i interesy wielu środowisk społecznych. Podejmuje działania na rzecz środowiska naturalnego, wspiera rozwój społeczny.

Konsekwentnie wdrażana strategia CSR pozwala budować wizerunek firmy, jako przedsiębiorstwa nowoczesnego, zaangażowanego w interesy konsumenckie i wspierającego ekologię. Rynek, zwłaszcza młodzi, coraz bardziej świadomi konsumenci, mocno docenia takie marki. Jest wiele osób, które zwracają uwagę na pochodzenie produktów – nie kupują ich, gdy powszechnie wiadomo, iż powstały wskutek wyzysku, kosztem środowiska naturalnego lub ludzkiej krzywdy.

Narzędzia CSR

Wiele firm poważnie traktujących swoją misję w przestrzeni społecznej odpowiedzialności biznesu zakłada własne fundacje, których rolą jest prowadzenie działań prospołecznych w imieniu marki. Współpracują z organizacjami pozarządowymi, mają wspólnie z nimi organizowane akcje społeczne, komunikują je i starają się wspierać finansowo i organizacyjnie.

Bardzo skuteczne jest również samodzielne prowadzenie kampanii społecznych, nawet w ograniczonej, lokalnej skali. Mogą to być stałe akcje z udziałem własnych pracowników i wolontariuszy z zewnątrz, konkursy promujące społeczne i ekologiczne zachowania, programy działań etycznych skierowane do pracowników.

Częstym narzędziem jest również znakowanie własnych produktów, umożliwiające konsumentom dokonanie świadomego wyboru. Producenci umieszczają rzetelne informacje o pochodzeniu surowców, sposobach produkcji, społecznych i ekologicznych aspektach wytwarzania. Dbają o to, by ich produkt był ściśle związany z ideami CSR i odpowiadał wszelkim społecznym normom.

Wiele marek decyduje się na przygotowywanie specjalnych raportów, podsumowując swoje inicjatywy i ich wpływ na rzeczywistość społeczną. To jedno z najbardziej popularnych narzędzi, dodające marce wiarygodności, budujące zaufanie do niej.

Bariery w CSR

Według raportu Europejskiego Funduszu Leasingowego „CSR w MŚP. Pod lupą” polskie firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw – kluczowego dla rozwoju całej gospodarki – oddziałują na środowisko społeczne w stopniu mniejszym niż by mogły i powinny. Nie mają funduszy na ten rodzaj działalności, nie mają wiedzy jak można ją organizować i nie czują potrzeby, by taką aktywność podejmować.

Zdaniem autorów raportu, tym, co zachęca przedsiębiorców do podejmowania aktywności CSR, są: poprawa lub budowanie ciepłego wizerunku firmy (73 proc.) oraz zwiększanie rozpoznawalności marki (72 proc.). Natomiast najistotniejszym ułatwieniem, które mogłoby dodatkowo skłonić do podjęcia działań CSR, dla ponad połowy firm byłoby pozyskanie zewnętrznego finansowania (57 proc.).

Polskie firmy z sektora MŚP, które chcą angażować się w działania CSR, z jednej strony obawiają się barier, z drugiej widzą wymierne korzyści z ich realizacji. Podium trudności, jakie napotykają, tworzą brak wiedzy (71 proc.), środków finansowych (69 proc.) i czasu (50 proc.).

Nie wiedzą jak, nie mają za co

Podstawowe trudności, jakie napotykają mikro, małe i średnie firmy w dążeniu do realizacji działań CSR, to brak wiedzy (71 proc.) i środków finansowych (69 proc.). Połowa firm nie ma na nie czasu, a w 45 proc. przedsiębiorstw brakuje zainteresowania aktywnościami odpowiedzialnościowymi wśród pracowników. Ponadto, w przypadku jednej trzeciej firm, kadra zarządzająca nie ma przekonania, że działania CSR przełożą się pozytywnie na funkcjonowanie firmy (37 proc. wskazań).

Działania CSR nie muszą jednak być drogie. Mówi o tym Randa Ombach, menedżer ds. CSR w firmie SuperDrob:

– Firmom, które chciałyby rozpocząć działania CSR, proponuję start od małych rzeczy, np. od programów proekologicznych w firmie. Na pewno spotkają się z co najmniej życzliwością ze strony pracowników. Gdy jednak trzeba będzie zapewnić budżet, wtedy należy znaleźć sposób, aby inwestycja kosztowała jak najmniej, a była efektywna i opłacalna. Sprawny menedżer na pewno temu podoła.

Zachęty CSR: liczy się wizerunek

Główną zachętą do podejmowania aktywności z zakresu CSR w zapytanych przedsiębiorstwach byłoby dążenie do poprawy lub budowania ciepłego wizerunki firmy (73 proc.) oraz zwiększanie rozpoznawalności marki (72 proc.).

Najczęściej deklarowane zachęty skłaniające firmy do angażowania się w CSR są związane z komunikacją i promocją marki, mimo że kwestie marketingu czy PR były jednymi z rzadszych wskazań respondentów pytanych o skojarzenia z CSR. Pokazuje to, że w świadomości przedsiębiorców znaczenie CSR wykracza poza działania marketingowe.

2 na 3 firmy są zachęcone do CSR-u, gdyż w ten sposób mogą pomóc potrzebującym i słabszym osobom (65 proc.).  Więcej niż połowa robi to z troski o środowisko (61 proc.) lub o pracowników (58 proc.).

Przykłady ciekawych akcji CSR

  1. T-Mobile Polska „Pomoc mierzona kilometrami”
  2. Polsat i Procter & Gamble „Podaruj dzieciom słońce”
  3. Fundacja TVN „Nie jesteś sam”
  4. Orange „Pracownie Orange”
  5. Polska Grupa Energetyczna „Energia słów”
  6. L’Oréal Polska dla Kobiet i Nauk
  7. Danone „Podziel się Posiłkiem!”
  8. Tymbark „Z podwórka na stadion o Puchar Tymbarku”
  9. PKP Cargo „Firma przyjazna bieganiu”
  10. Biedronka „Razem zadbajmy o zdrowie”

Małe, nie znaczy – gorsze

Na lokalnym gruncie małe i średnie przedsiębiorstwa nie muszą działać z takim rozmachem jak wielkie, międzynarodowe koncerny. Liczy się jakość działań, a nie ich skala. Strategie CSR może wdrażać każda firma – na obszarze swojej dzielnicy, powiatu, wsi czy gminy. To coraz bardziej pożądany kierunek aktywności!

Czy banki spółdzielcze mogą być partnerami akcji CSR, czy same mogą je tworzyć? Oczywiście tak! Dzieci z Polskiej Fundacji Wychowania Fizycznego zbierają do utylizacji stare telefony komórkowe – może trzeba im pomóc? Mieszkańcy dzielnicy szukają sposobu i pieniędzy, by posadzić jak najwięcej drzew… W wielu domach żyją młode talenty muzyczne – może trzeba je odszukać i pomóc?

Banki już to robią, bo taka jest misja spółdzielczości. Wiele firm spokojnie może podążać ich śladem…

Tomasz Poradczyk

POLECAMY RÓWNIEŻ: Jak skutecznie promować markę na Facebooku?

Foto: annca z Pixabay 

Podziel się:
Brak komentarzy

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.