Bierz kredyt_1

Bierz kredyt odpowiedzialnie. Albo w ogóle

Przychodzisz do banku. Uśmiechasz się do swoich przyszłych pieniędzy. Toczysz uprzejmą rozmowę z doradcą finansowym. Już-już prawie wydajesz całą kasę z kredytu i – nagle przychodzi otrzeźwienie. Ile mnie to będzie kosztowało? I dlaczego tak drogo?

Co jest kluczowe w rozmowach z bankiem? Cztery litery – RRSO – czy wysokość raty, którą trzeba będzie płacić co miesiąc? Bierz kredyt i w nogi, za wszelką cenę? Nie, tak już nie działamy. Na co więc zwracamy największą uwagę przy zaciąganiu zobowiązań kredytowych w bankach?

Okazuje się, że Polacy podchodzą do kwestii finansowych coraz bardziej odpowiedzialnie. 85 procent z nas dokładnie analizuje własną decyzję na temat zaciągnięcia zobowiązania. Najbardziej uważnie sprawdzamy, czy będzie nas stać na spłatę rat – wynika z badania Ipsos MORI na zlecenie Grupy International Personal Finance (IPF).

Decyzje dotyczące zobowiązań finansowych to złożony proces. Coraz więcej osób deklaruje, że poprzedza je dokładnym sprawdzeniem produktu i instytucji finansowej, a także oceną swoich możliwości.

Zgodnie z wynikami badania, zdecydowana większość Polaków nie ulega impulsom i dokładnie rozważa decyzję o zaciągnięciu zobowiązania. Ponad 80 proc. twierdzi, że nigdy nie zaciągnęło pożyczki, o której wiedziało, że nie będzie w stanie jej spłacić. Dzięki temu większość z  nas bez problemu radzi sobie z płaceniem rat.

Decyzja o kredycie konsumenckim? Tylko na spokojnie

Jak wynika z badania Ipsos MORI, 85 proc. respondentów z Polski bardzo uważnie rozważa możliwość zaciągnięcia zobowiązania finansowego. Wśród osób w  wieku 65-75 lat, można zaobserwować tendencję do szczególnej ostrożności.

W najmłodszych grupach wiekowych 18-24 lata i 25-34 lata, taka deklaracja jest rzadsza. Jednocześnie zaledwie 5 proc. badanych, którzy w ostatnim roku starali się o pożyczkę lub rozważają taki krok w ciągu następnych 6 miesięcy, zdecydowanie stwierdziło, że nie analizowało dokładnie decyzji o zaciągnięciu zobowiązania.

Bierz kredyt

– Podejmując decyzję finansową pod wpływem chwili, ryzykujemy, że zobowiązanie będzie dla nas zbyt dużym obciążeniem. Polscy konsumenci zdają sobie z tego sprawę. Zdecydowana większość badanych deklarowała, że nie pożycza pod wpływem impulsu– podkreśla Karolina Łuczak, kierownik biura prasowego i komunikacji wewnętrznej w Provident Polska.

Oszacuj możliwości swojego budżetu

Jedną z podstawowych zasad bezpiecznego pożyczania jest rzetelne podliczenie dochodów i wydatków, a także sprawdzenie, jak potencjalne raty wpłyną na domowy budżet. Bierz kredyt odpowiedzialnie – szacując własne dochody i koszty utrzymania.

 

Ponad 80 proc. badanych deklaruje, że nigdy nie zaciągnęło pożyczki, jeśli zdawało sobie sprawę, że będzie mieć problem z jej spłatą. Także w tym przypadku, to najstarsi wykazują się największą przezornością.

 

Przed zaciągnięciem zobowiązania kredytowego obliczamy więc przede wszystkim wysokość rat, które przyjdzie nam spłacić, ale równolegle – poziom rzeczywistego rocznego oprocentowania, opisany w bankach magiczną formułą RRSO. Bez tego ani rusz. Ten wskaźnik pozwala nam porównywać oferty z innymi, choć nie decyduje o wszystkim.

Problemem mogą być inne warunki pożyczki. Maksymalna wysokość kredytu. Czas spłaty. Marża banku. Poziom wpłaty własnej (przy kredycie hipotecznym). Rodzaj i wielkość zabezpieczenia. Oferta wakacji kredytowych.

To wszystko pozwala nam ocenić jakość oferty banku i dopasować własne możliwości do potrzeb finansowych.

Dzięki racjonalnemu podejściu do pożyczania, aż 75 proc. badanych deklaruje, że bez problemu radzi sobie ze spłatą rat. Zaledwie 15 proc. stwierdziło natomiast, że w przeszłości miało trudności z terminowym regulowaniem zobowiązań.

Wysokość rat kluczowa dla konsumentów

W badaniu Ipsos MORI, zapytano respondentów także o czynniki, które rozważają, decydując się na pożyczkę. Niewątpliwie najważniejsza jest wysokość raty i jej wpływ na domowy budżet. Aż 68 proc. ankietowanych zadeklarowało, że bierze pod uwagę, czy będzie ich stać na spłatę.

Niewiele mniejszy odsetek – bo 63 proc. – analizuje całkowitą kwotę, jaką będzie musiało spłacić. 57 proc. respondentów przed zaciągnięciem zobowiązania upewnia się, czy na pewno potrzebuje dodatkowych pieniędzy.

Nieco mniejsza grupa badanych bierze pod uwagę techniczne parametry takie jak RRSO czy czas trwania umowy pożyczki.

Bank – partner na długie lata

W bankach komercyjnych, w firmach pożyczkowych, w bankowości spółdzielczej liczy się również jakość obsługi klienta. Przebieg procesu kredytowego oraz jakość późniejszej obsługi. Dużą rolę odgrywa elastyczność banku, zdolność do dopasowania przyszłych spłat do okresów koniunktury finansowej w portfelach klientów.

Bank nie powinien być parasolem, który otwiera się nad klientem wyłącznie w czasie dobrej, letniej pogody. To partner na długie lata, także na niepogodę. Dlatego klienci tak wysoko cenią sobie dostępność ofert, możliwość udzielenia wakacji kredytowych, dogodnej i taniej w obsłudze formy spłaty rat kredytowych lub całości zobowiązania. Te elementy ważne są dla 20 procent badanych przez Ipsos MORI.

Z badania wynika również, że 16 proc. ankietowanych ceni  reputację pożyczkodawcy, a dla 15 proc. istotna jest możliwość obsługi zadłużenia poprzez Internet lub aplikację. 10 proc. docenia natomiast szybkość realizacji usługi.

[TP]

POLECAMY TAKŻE: Popyt na kredyty mieszkaniowe rośnie jak szalony

Źródło: Provident

Foto: Rudy and Peter Skitterians z Pixabay 

Podziel się:
Brak komentarzy

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.