ubezpieczenia

7 rodzajów ubezpieczeń dla Twojej firmy

Wolisz być mądry przed szkodą czy po szkodzie? Jeśli „po”, nie czytaj tego tekstu. Ale jeśli prowadzisz własny, nawet mały biznes, masz sklep, zakład usługowy, czy biuro rachunkowe i jesteś mądry przed szkodą, to mamy coś dla Ciebie.

W każdym biznesie, małym i dużym, liczy się praktycznie to samo. Płynność finansowa, zadowoleni klienci, bezpieczeństwo firmy, lokalu, towaru lub danych, no i zyski. By zachować spokój działalności gospodarczej, decydujemy się czasem na wiele kompromisów. Jednym z nich są ubezpieczenia. Mamy 7 rodzajów ubezpieczeń, po które warto sięgnąć, gdy prowadzi się swój biznes.

Najpierw pomyśl o OC

To jasne, że są zawody, w których odpowiedzialność cywilna i ryzyko wyrządzenia krzywdy lub szkody osobom trzecim jest większe niż w przypadku pracy sklepikarza. Notariusz, konstruktor budowlany, radca prawny, agent ubezpieczeniowy, księgowa – to zawody, w których łatwo o błąd w sztuce i wyrządzenie szkody. Nawet prozaiczne włamanie do biura może mieć fatalne skutki dla klientów osób zajmujących się takimi profesjami.

Warto jednak rozważyć ubezpieczenie OC w przypadku każdej działalności. Nie ma takiego obowiązku w przypadku przedsiębiorców, ale… Wyobraźmy sobie, że Twój pracownik manewrujący wózkiem widłowym na placu przed firmą spowoduje uszkodzenie w samochodzie klienta. Albo, gdy jesteś fryzjerem, że zniszczysz włosy klientce. Albo Twoi murarze ustawią krzywo ceglany płot, który się podstępnie zawali i poturbuje właściciela posesji.

Takie sytuacje mogą rodzić odpowiedzialność osobistą właściciela firmy. Jest jednak 7 rodzajów ubezpieczeń, które mogą być bardzo przydatne w prowadzonej przez Ciebie działalności gospodarczej. Często nawet nie wyobrażasz sobie, jak bardzo…

1. Ubezpieczenie od utraty zysku

Prawda, że brzmi ciekawie? Zysk w Twoim biznesie to podstawa. Ale z płynnością finansową bywa różnie, wie to każdy, kto prowadzi działalność gospodarczą. Każde niepożądane, losowe zdarzenia mogą spowodować w Twojej firmie spore, krótko- lub długoterminowe problemy. Choćby koronawirus… To jedna z przyczyn, które mogą wpłynąć na Twoją płynność finansową.

Ubezpieczenie od utraty zysku zapewnia bezpieczeństwo w trudnych chwilach. Gwarantuje Ci środki, które w normalnych warunkach Twoja firma generowałaby z łatwością, ale gdy zdarza się kryzys – sięgnięcie po nie jest utrudnione. Ubezpieczenie od utraty zysku daje taką szansę!

2. Ubezpieczenia turystyczne

Jest ważne, gdy delegujesz swoich pracowników do pracy w innym miejscu kraju lub poza jego granicami. Polisa dla podróżujących służbowo chroni Twój personel tak samo, jak wówczas, gdy jadą oni na wakacje na narty i wykupują zwykłą polisę turystyczną.

Wykupienie polisy dla pracowników możesz wliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Dzięki polisie można liczyć na odpowiednie odszkodowanie będące wynikiem następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW). Polisa turystyczna ubezpiecza także bagaż, zawiera pakiet assistance czy OC. Z takim ubezpieczeniem pracownik jest chroniony podczas całej delegacji, łącznie z podróżą.

3. Ubezpieczenie lokalu

Najbardziej banalne z możliwych, ale często ratujące firmę przed wielkimi kłopotami. Niezależnie od profilu działalności, Twoje przedsiębiorstwo zawsze może spotkać jakieś zagrożenie. Pożar, zalanie, kradzież z włamaniem, uderzenie pioruna, skok napięcia w sieci energetycznej. Warto o tym myśleć zawczasu!

Sprawdź, zawierając umowę ubezpieczenia lokalu, czy obejmuje ona wszystkie elementy wyposażenia, np. sprzęt elektroniczny. Zweryfikuj sumę ubezpieczenia, czyli kwotę, której wysokość powinna odpowiadać wartości utraconego bądź uszkodzonego mienia. Czy wystarczy Ci pieniędzy na jego odtworzenie? Nie pomijaj tzw. wyłączeń, czyli sytuacji, których nie obejmuje Twoja polisa. Zawsze możesz rozszerzyć swoje ubezpieczenie.

4. Ubezpieczenia cybernetyczne

Coraz bardziej na czasie i coraz częściej zawierane. Jeśli prowadzisz działalność online, gromadzisz dane albo wykonujesz pracę na rzecz firmy, której dane trzeba chronić przed atakami cyberprzestępców – rozważ zawarcie właśnie takiej umowy ubezpieczeniowej. Zwłaszcza w sytuacji, gdy w podpisanych umowach Twoja firma ma wpisane kary finansowe z tytułu narażenia na szwank interesów klienta…

Ubezpieczenie cybernetyczne nie ochroni Cię przed atakami hakerskimi, ale zabezpieczy na wypadek ich wystąpienia. Ograniczy skutki finansowe ataku bądź nieuczciwości czy lekkomyślności Twoich pracowników.

5. Ubezpieczenie wyposażenia

Ubezpieczenie mienia to jedno z najczęstszych zabezpieczeń w przedsiębiorstwach. Dzięki takiej polisie możesz relatywnie szybko przywrócić swoją firmę do normalnego stanu po pożarze, kradzieży czy akcie wandalizmu. Polisa ubezpieczeniowa może obejmować wiele ryzyk, zabezpieczających lokale, magazyny, wyposażenie biur, garaże czy inne obiekty, w których prowadzisz swoją działalność.

6. Ubezpieczenie sklepu internetowego

To również coraz częstsza forma ubezpieczenia. Przydaje się wówczas, gdy np. błędnie zrealizujesz zamówienie, a klient domaga się odszkodowania. Gdy dochodzi do kradzieży w Twoim magazynie, albo gdy występują ataki cybernetyczne, które sprawiają, że Twój sklep trzeba na dłużej wyłączyć. To powoduje określone straty…

By zapewnić firmie prowadzonej w środowisku online płynność i swoisty parasol ochronny warto zdecydować się na dobrze skonfigurowane ubezpieczenie, które będzie obejmowało swoim zakresem wiele zagrożeń. Przede wszystkim wartościowa będzie polisa OC, która zabezpieczy sklep online przed skutkami wyrządzenia szkody osobom trzecim. Nie ryzykuj i ubezpiecz mienie, sprzęt elektroniczny, a także produkty czy np. regały magazynowe, który są niezbędne do prowadzenia takiej działalności.

7. Ubezpieczenie all risk

Pisaliśmy na wstępie, że w niektórych branżach ubezpieczenie OC jest obowiązkowe, ale w wielu innych nie. Polisa OC może być bardzo istotnym kołem ratunkowym dla Twojego biznesu!

Idealnym rozwiązaniem dla wielu firm jest ubezpieczenie typu all risk, obejmujące wszystkie rodzaje ryzyka. Zwiększa komfort ubezpieczonego, ponieważ dużo łatwiej jest otrzymać odszkodowanie: to na barkach ubezpieczyciela spoczywa tzw. ciężar udowodnienia. To oznacza, że jeśli ubezpieczyciel ma wątpliwości co do tego, czy odszkodowanie się należy, sam musi wskazać punkt w umowie, który wskazywałby na to, że ta czy inna szkoda znajduje się na liście wyłączeń, czyli nie jest objęta ubezpieczeniem.

Ubezpieczenie warto odpowiednio dobrać w zależności od rodzaju prowadzonej firmy. Jako  przedsiębiorca możesz skorzystać z wielu ubezpieczeń, które oferują towarzystwa. Najgorszym rozwiązaniem jest wybrać opcję „…po szkodzie”.

Tomasz Poradczyk

POLECAMY RÓWNIEŻ: Jak kupić tańszą polisę?

Foto: Susan Sewert z Pixabay 

Podziel się:
Brak komentarzy

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.